Geslaagd: 7 cursisten van basiscursus EHV 2015

vlagHalf januari zijn bij onze vereniging 7 cursisten begonnen om het diploma eerste Hulp Verlener te halen. In 13 lesavonden is alle kennis over de eerste hulp verlening bij gebracht. Hierin hadden de levensreddende handelingen natuurlijk een prominente rol. Maar ook de simpeler ongevallen zijn aan de orde geweest zoals een bloedneus, kleine verwondingen, steken / beten, verstuikingen / kneuzingen en oog /  tandletsels. Bij het niet goed behandelen van een klein letsel kan het ook een groter probleem worden. Ernstiger letsels die in de cursus behandeld zijn onder andere stoornissen in het bewustzijn, botbreuken, brandwonden, vergiftigingen ernstige in en uitwendige bloedingen, warmte en koude letsels. Tijdens deze soms toch wel zware onderwerpen is er gelukkig wel tijd geweest om ook te lachen.

oranjekruisboekje2015Toch werd er tegen het examen wel wat opgezien, gelukkig werden ze door de examinatoren snel gemak gesteld en konden hun kunnen tonen. De onderwerpen die gevraagd worden tijdens het examen worden door het Oranje Kruis vooraf aan de examinatoren opgegeven. Het blijft dus voor de cursisten spannend welke onderwerpen ze krijgen. Alle cursisten konden de examinatoren er van overtuigen dat als ze eventueel op straat iets zou overkomen ze bij hen in goede handen zouden zijn.

Het motief van de cursisten om een EHV diploma te halen was divers, de een deed het om gewoon wat meer te weten van de eerste hulp, de ander vond zijn kennis, opgedaan bij de bedrijfshulpverlening, te gering om goede eerst hulp te verlenen. De overeenkomst voor iedereen blijft echter iemand waar je hem ook tegenkomt te kunnen helpen.

Als instructeur ben ik trots op deze groep cursisten en heb het een zeer gezellige cursus gevonden.

Nogmaals gefeliciteerd,

Martien vd Oever